söndag 12 juli 2009

Trevlig resa!

Svenskar fick svininfluensa på Cypern
Publicerad 10 juli 2009 - 15:32
Uppdaterad 10 juli 2009 - 21:56



Minst fem svenskar hålls isolerade i Ayia Napa på Cypern eftersom de misstänks bära på influensaviruset A H1N1, svininfluensan. Det uppger UD för Rapport.

I två av fallen är sjukdomen bekräftad. Tretton svenskar som just kommit hem från Cypern har de senaste dagarna insjuknat i svininfluensan A H1N1. Enligt världshälsoorganisationen WHO är Cypern det land i Europa där de nya influensan ökar allra kraftigast just nu.

Men enligt Annika Linde, statsepidemiolog på Smittskyddsinstitutet, behöver man inte undvika resor till Cypern. Hon säger till Rapport att influensan A H1N1 egentligen bara är farlig för personer som redan är svårt sjuka.

-Som läget är nu har vi just fått reda på att fyra av de här kommer att få resa hem på lördag, medan en kvinna kommer att ligga kvar på sjukhus i Cypern, säger Cecilia Julin, kommunikationschef vid utrikesdepartementet.

Det är oklart hur allvarligt sjuka svenskarna på Cypern är.
I Sverige finns i dag 135 bekräftade fall enligt Smittskyddsinstitutet.

Cypern är ett populärt resmål bland svenskarna. Enligt reseföretagets Tickets årliga resvaneundersökning låg Cypern på femte plats när det gällde bokningar inför sommarsemestern i år.




Haha! Siss lugna dig! hade de varit farligt att åka dit hade dom inte rest dit. Då hade dom stängt ner resorna dit fattar du la!?! Pucko!

oooxxx

5 kommentarer:

isan sa...

ja men hallå eller? ändå läskigt eller?!!! :) man vet ju inte vad som kan hända..

Snor och Glamour sa...

Louise va helt hysterisk i går när hon fick reda på det!!!!!

louise sa...

helt hysterisk var jag väl ändå inte eller?? nu tar du i lite väl mkt mamma.

carro sa...

Tur att vi inte ska dit då Diana ;)

Hihi, nejdå jag hade gärna åkt dit och ni kommer klara er fint kära släktingar. Puss!

Snor och Glamour sa...

Nu säger jag hej då innan jag stänger datan för en heeeel vecka! Hur skall jag klara mig????
Puss & Kram
Älskar dig av hela mitt hjärta!
Ha det toppen!
Tänker på dig hela tiden!
ooo xxx